توضیح نمونه سوال امتحانی تفکر و سواد رسانه ای دهم تجربی نوبت اول
دراین مطلب برای شما دانش آموزان عزیزنمونه سوال امتحانی تفکر و سواد رسانه ای دهم تجربی نوبت اول به همراه پاسخ تشریحی آماده شده است که در ادامه می توانید دانلود کنید.
برخی از سوالات مطرح شده دراین امتحان به شرح زیر می باشد:
سوال 1- پنج پرسش کلیدی هر پیام رسانهای کدام است؟
سوال 2- بازنمایی را تعریف کنید؟
سوال 3- منظور از کلیشه سازی یا انگاره سازی را بنویسید.
پاسخ سوالات
1-از چه فنونی برای جلب توجه مخاطب استفاده شده است؟ قالب چهارچوب چطور افراد مختلف این پیام را متفاوت درک می کنند؟ مخاطبان/ گیرنده چه کسی این پیام را تولید کرده است؟ هویت/ فرستنده و مؤلف چرا این پیام فرستاده شده است؟ هدف/ انگیزه چه سبک زندگی، ارزشها و نظریاتی در این پیام ارائه شده یا از آن حذف شده است؟ محتوا/ پیام
2-ازنمایی یعنی نشان دادن واقعیت به شکلی خاص. معنای بازنمایی این نیست که ضرورتاً هر پیام رسانهای، ضد واقعیت یا کاریکاتوری از آن باشد؛ بلکه این است که رسانه با استفاده از بازنمایی میکوشد تفسیر و تحلیل خود را از واقعیت موردنظر به طور آشکار و پنهان به ذهن مخاطبان خود ارسال کند طوری که او احساس تفاوتی بین این دو نکند.
3-اگر رسانه یا رسانه ها در بازنمایی واقعیت به شکل خاص اصرار بورزند و در طول زمان به اشکال مختلف آنرا تکرار نمایند، میتوانند آن بازنمایی را به کلیشه تبدیل کنند به بیان دیگر رسانه، راههای متصل کردن برخی گروهها، هویت ها و موقعیت ها را به ما می آموزد. زمانی که این تصورات با مردم ارتباط پیدا کند به عنوان کلیشه تعریف می شود.